De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

Begeleiding en veiligheid

Momenteel vind je hier de info zoals die gold voor de editie 2018. Voor de editie 2019 kunnen er wijzigingen zijn.

Een valpartij kan altijd gebeuren, maar tijdens de 1000 km is het risico op ongevallen tot een minimum beperkt. Dit dankzij de vzw Mobiele Seingevers, de politie, de begeleiders op de fiets, de openings- en sluitingswagens … en hopelijk ook dankzij de medewerking van alle fietsers.

Fietsen in een veilige cocon

Per peloton rijden vier motards van de politie en (minstens) zes Mobiele Seingevers mee. Zij:

  • maken de weg vrij door tegenliggers af te remmen of aan de kant te zetten;
  • zetten zijstraten af;
  • houden aan kruispunten het kruisende verkeer tegen, ook als er verkeerslichten zijn;
  • zorgen ervoor dat er geen tegenliggers zijn op smalle wegen;
  • brengen door pech getroffen fietser terug bij de groep;
  • en creëren zo een bewegende corridor.

De pelotons fietsen dus in een soort cocon. Om die cocon volledig sluitend te maken, rijden ook de rode en de groene vlag mee. De openingswagen met de rode vlag maakt aan de andere weggebruikers duidelijk dat er een peloton in aantocht is, en dat er op de weg geen verkeer is toegelaten tot de sluitingswagen met de groene vlag gepasseerd is.

De fietsers hoeven zich dus geen zorgen te maken over het andere verkeer. Al is alertheid natuurlijk altijd geboden.

In het zog van de Vlaamse Wielerschool en Flanders Classics

Er fietsen per peloton ook zes wegkapiteins van de Vlaamse Wielerschool en Flanders Classics mee. Zij:

  • bepalen het tempo;
  • zijn het aanspreekpunt voor de fietsers;
  • motiveren en helpen fietsers die het moeilijk hebben, zodat zij toch de finish halen;
  • helpen waar nodig.

Deze begeleiders zijn stuk voor stuk ervaren fietsers, vaak zelfs ex-wielrenners. Hun doel is om iedereen veilig en aan het juiste tempo aan de finish te krijgen. Volg hun instructies nauwgezet op.

Richtlijnen bij het rijden in peloton

Een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid tijdens de 1000 km ligt natuurlijk ook bij de fietsers zelf. Enkele richtlijnen bij het fietsen in peloton:

  • Het is geen wedstrijd, dus blijf gewoon op je plaats fietsen.
  • Rijd altijd twee aan twee.
  • Fiets steeds uiterst rechts op de rijweg, zodat de wegkapiteins en de motards op een vlotte en veilige manier de groep kunnen voorbijsteken. Dit is vooral op smalle wegen van het grootste belang.
  • Volg de instructies van de motards en de wegkapiteins goed op.
  • Houd oren en ogen goed open en blijf alert.

Remmen? Check! Ketting? Check! … Go!

Zorg dat je fiets in optima forma aan de start komt. Enkele zaken om rekening mee te houden:

  • Deelnemen kan enkel met een racefiets (dus geen stadsmodellen, ligfietsen, elektrische fietsen, tandems …). Mountainbikes worden niet uitgesloten, maar wees er je goed van bewust dat dit een stuk lastiger fietsen is en dat je zelf moet zorgen voor reservemateriaal.
  • Zorg dat je fiets volledig in orde is: remmen nagekeken, ketting gesmeerd, goed functionerend versnellingsapparaat, nieuwe buitenband, (best) twee drinkbushouders …
  • Het dragen van een fietshelm is verplicht!
  • Alle fietsers brengen een eigen reservebinnenbandje mee.

Pech onderweg?

Achter elk peloton rijdt er ook een pechverhelpingswagen met erg vakbekwame mensen.

  • Rijd je lek, dan krijg je indien mogelijk meteen een ander wiel. In het zog van een van de wegkapiteins word je dan teruggebracht in het peloton. Ondertussen wordt je band hersteld, en aan de bevoorrading of aan de finish kan je dan het reservewiel weer inwisselen voor je eigen wiel.
  • Heb je een ander probleem met je fiets en duurt de interventie langer dan een gewone wielwissel, dan word je samen met je fiets in de technische assistentiewagen geladen. Eens je fiets hersteld is, kan je je plaats in het peloton weer innemen.

    Shimano voorziet voor een racefiets 28":

  • voorwielen
  • Shimano 10 speed-achterwielen (meest universeel te gebruiken)
  • Shimano 11 speed-achterwielen (2 per bestelwagen)

    In de twee servicewagens:
  • schijfremmen met steekas 12 mm (standaard Shimano en UCI)
  • voorwielen met schijf 160 mm (standaard Shimano en UCI)
  • achterwielen met schijf 140 mm (standaard Shimano en UCI)

Voor eventuele lichamelijke letsels rijdt er achter elk peloton ook een ambulance mee. Hopelijk moeten we daar geen gebruik van maken.

Verzekering

Alle deelnemers zijn van start tot aankomst van de rit verzekerd voor lichamelijke schade. Daartoe dien je bij je aanmelding het startblad te ondertekenen. Opgelet: fiets je zonder helm of zonder geldig stuurplaatje, dan ben je niet verzekerd. Schade aan fiets of wagen zijn niet inbegrepen.

De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

Zoek en steun een actie ten voordele van Kom op tegen Kanker, zet er zelf een op of neem deel aan het Plantjesweekend of de 1000 km.

Zorgvrijwilliger of actievoerder worden? Een gift doen? Een nalatenschap schenken? Er zijn tal van manieren om mee te helpen!

Kom op tegen Kanker investeert sterk in psychosociaal en biomedisch onderzoek. Lees meer over de talrijke projecten die we steunen.

Je hebt kanker? Dat heeft op heel wat vlakken ingrijpende gevolgen. Ontdek welke steun wij bieden.

Lees meer over de beleidsvoorstellen en standpunten. Ontdek wat we al hebben kunnen realiseren op dit vlak.